سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رفع گرفتگی هد در پلاترهای جوهرافشان

 

 

هر دستگاهی برای طول عمر بالا و عملکرد بهتر نیاز به نگهداری و تعمیرات دارد.به خصوص اگر این دستگاه چاپگر جوهرافشان باشد.جدا از اینکه به جای کارتریج های اورجینال از  کارتریج های طرح استفاده شود، امکان خشک شدن جوهر وجود دارد.اگر آن را نادیده بگیرید در آینده آسیب های جدی را در پلاتر ایجاد میکند.به هر حال میتوانید با تمیز کردن هد چاپگر از این مشکلات جلوگیری کنید.در این مقاله قصد داریم روش های صحیح برای تمیز کردن هد پلاترهای جوهرافشان را شرح دهیم.

اولین سوالی که بسیاری از کاربران با آن رو به رو میشوند این است که چگونه بفهمیم هد چاپگر نیاز به تمیز کردن دارد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

اگر چاپگرتان صفحات را به صورت خالی پرینت میگیرد، احتمال دارد مشکل از هد باشد.اگر زمان زیادی از آخرین چاپی که انجام داده اید گذشته، احتمال اینکه جوهر در کارتریج خشک شده باشد زیاد است.این اتفاق عملیات چاپ را متوقف میکند و از منتقل شدن جوهر به کاغذ جلوگیری میکند.راه حلی که برای این مشکل وجود دارد، تمیز کردن هد چاپ است.

 

روش انجام نازل چک برای رفع گرفتگی پلاتر جوهر افشان

برای انجام این کار میتوانید از طریق پنل چاپگر و یا از تنظیمات رایانه خود این کار را انجام دهید.

پنل پلاتر: در مرحله اول صفحه نگهداری را پیدا کنید که این کار از setup page و از دکمه اصلی home در نمایشگر دستگاهتان صورت میگیرد.سپس گزینه Print Head Nozzle Check را انتخاب و کاغذ را در سینی قرار دهید.چاپگر نموداری با رنگ های CMYK چاپ میکند.در صورتی این نمودار دارای خطوط ناخوانا باشد، هد چاپ نیاز به تمیز کردن دارد.

از طریق تنظیمات کامپیوتر: بخش utility چاپگر حود را پیدا و باز کنید.در این بخش تنظیمات System Preferences یا Settings و از منوی task menu قابل دسترس است.بعد از انتخاب Printers & Scanners، چاپگر مورد نظر خود را باز کرده و سپس Utility Printer را انتخاب کنید.حال Nozzle Check را انتخاب و ببینید این نمودار به چه صورت نمایش داده میشود.که در صورت هر گونه مشکل تاری و لکه باید هد تمیز شود.

 

تمیز کردن هد پلاتر به صورت دستی

برای این کار نیاز به یک سری تجهیزات شامل بطری آب و یک دستمال بدون پرز و تمیز دارید.پلاتر را از برق جدا کنید.حال کارتریج را پیدا و از دستگاه خارج کنید.سینی را که در آن کارتریج قرار دارد را خارج کنید.در بعضی از مدل ها هد پلاتر اچ پی  روی کارتریج است، و امکان تمیز کردن آن وجود ندارد.برای حل این مشکل این مراحل را طی کنید.دستمال را با اب کمی نم دار کرده و به ارامی روی اتصالات الکتریکی بکشید تا جوهر از روی آن پاک شود.همچنین از تمیز بودن اتصالات داخلی اطمینان نمایید.حال یونیت هد را برداشته و در مدت زمان پنج دقیقه در یک ظرف آب با عمق کم قرار دهید.این امر باعث از بین رفتن جوهرهای خشک شده خواهد شد.برای تمیز کردن جوهر روی هد دستمالی بکشید و بعد از اتمام از خشک شدن ان اطمینان حاصل کنید.بعد از تمیز شدن تست نازل چک را انجام دهید تا از کیفیت چاپ مطمئن شوید.